Wie wilt er nu niet een website die op nummer één staat in Google? Juist, iedereen. Het probleem is vaak dat website beheerders niet weten hoe dit alles in zijn werking gaat. Hoe verdien je deze posities? Moet je hier maatregelen voor nemen? Wij helpen je graag op weg met de keuze of een online marketing bureau interessant voor jou is.
Wat is online marketing precies?
Voordat jij kan bepalen of een bureau de investering waard is, is het handig om te weten wat online marketing precies inhoudt. Online marketing is de overkoepelende term om ervoor te zorgen dat jouw website via online kanalen bij de doelgroep terecht komt. Er zijn verschillende online wegen die je kunt inslaan. De meest voorkomende zijn advertenties (SEA) en de organische ranking (SEO). De organische ranking klinkt wellicht lastig, maar is niets meer dan de website die Google jou laat zien wanneer jij iets intypt in Google.
Moet ik kiezen voor SEA of SEO?
Nu vraag jij je wellicht af welke van de twee beter is. Nu moet je weten dat op nummer 1 komen in Google ontzettend lastig is. Vooral in concurrerende branches met grote sterke merken kan dit al gauw een jaar duren voordat je op de eerste pagina terecht komt. Mocht je vandaag al op die eerste pagina willen staan dan kan je inzetten op advertenties. Echter betaal je Google bij ieder die op jouw advertentie klikt, ongeacht of zij doorgaan tot een aankoop. Eén klik kan op sommige zoektermen al enkele euro’s kosten. De kosten kunnen flink oplopen.
Het doel moet zijn om organisch hoog te scoren. Dit is een lange termijn proces, maar als je eenmaal goed scoort zal dit niet binnen één dag weer instorten. Je ontwikkelt hiermee een constante stroom aan bezoekers.
Er zit wel een kanttekening aan organisch scoren. Dit vergt veel tijd, geduld en kennis van zaken. Bedrijven hebben hier hele teams voor in huis. Met even in de avond aan de SEO werken red je het helaas niet.
Moet ik SEO en SEA altijd uitbesteden?
Als ik heel eerlijk moet zijn is dit helaas wel vaak het geval. Als jouw website de voornaamste bron van bezoekers werven is, dan is het essentieel om hier professioneel mee om te gaan. Google verandert het algoritme constant, dus je blijft constant bezig om jouw website goed vindbaar te maken. Eenmaal op nummer één betekent niet dat je daar blijft. De concurrentie zit ook niet stil en staat niet voor niets op nummer 2 en 3.
Nu is het niet voor ieder bedrijf noodzakelijk om aan SEO én SEA te doen. Advertenties leveren namelijk minder conversie op dan organisch zoekverkeer.
Ons advies
Bedenk van te voren wat jouw online doelstellingen zijn. Wil je meer bezoekers, meer verkeer, meer contactmomenten? Wat is jouw maandelijkse budget?
Ga met deze antwoorden naar een online marketing bureau en laat je informeren. Vaak bieden bedrijven verschillende SEO pakketten aan. Iedere website is anders met eigen doelstellingen. Ben jij een lokale kapper uit te buurt dan is het voor jou niet interessant om in heel Nederland gevonden te worden.