Door middel van zoekmachineoptimalisatie kun je veel nieuwe bezoekers naar je website krijgen. Daar hoef je niet eens iets voor te betalen. Althans niet per bezoeker. Je moet wel optimaliseren, tijd reserveren en wellicht ook wat marketingbudget vrijmaken om betere posities te realiseren. Je kunt ervoor kiezen je SEO uit te besteden, maar kunt ook zelf aan de slag gaan met het verbeteren van je vindbaarheid.
Het verbeteren van je vindbaarheid
Een verbeterde vindbaarheid in zoekmachines kan leiden tot nieuwe bezoekers als jouw posities dusdanig zijn dat je voldoende zichtbaar bent en ook opvalt. Met een sterke call-to-action in je meta omschrijving kun je mensen overtuigen om door te klikken. SEO is eigenlijk altijd een lange termijn traject, maar afhankelijk van de branches kan het verschil groot zijn voordat je resultaat gaat boeken. Met een zoekwoordenonderzoek en vervolgens een SEO strategie bepaal je de focus en zoek je naar kansen binnen jouw werkveld.
Stappen in verbeteren van de vindbaarheid
Er zijn verschillende stappen die je moet ondernemen om jouw vindbaarheid te verbeteren. We gaan er hiervan uit dat de vorige stappen zijn genomen (zoekwoordenonderzoek en strategie bepaalt). Je start met jouw website en het verbeteren van de technische aspecten van de site. Dit is iets waar vooral de basis goed moet staan, zodat je website snel genoeg is en gewoon goed werkt. De techniek kun je tijdens de optimalisaties verder verbeteren en zal altijd wel van belang blijven.
Nadat je website technisch is geoptimaliseerd ga je aan de slag met het schrijven of verbeteren van je content. Het is altijd goed om hierbij te kijken naar de concurrentie en de partijen die nu goed scoren in zoekmachines. Wat doen zij op gebied van content beter dan jij en hoe kunnen we ervoor zorgen dat we met unieke content beter scoren dan de concurrenten. Daarna ga je aan de slag met de on-page factoren als de interne linkstructuur, paginatitels en meta omschrijvingen. Nadat je dit voor diverse pagina’s hebt gedaan en weet op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden, kun je gaan kijken naar hoe je de autoriteit van je website kunt verbeteren. Dit doe je door links te realiseren vanaf andere pagina’s naar jouw pagina. Dit kun je doen door waardevolle content te schrijven die dan gedeeld worden door anderen. Vaak is dit een lastig onderdeel en veel bedrijven kiezen er hier dan ook voor een SEO expert voor in te schakelen.
SEO uitbesteden?
Veel bedrijven gaan hun SEO uitbesteden aan een zoekmachineoptimalisatie bureau. Deze bedrijven zijn gespecialiseerd in SEO en weten vaak precies wat er in de markt speelt en hoe ze jou verder kunnen helpen. Zij kunnen een beleid uitstippelen en over een lange termijn bepalen wat nodig is om jouw website succesvoller te laten ranken. Met de SEO optimalisatie ben je eigenlijk nooit klaar en zijn er continu wel zaken die je kunt verbeteren en optimaliseren. Dan vind je weer nieuwe zoekwoorden of biedt je extra diensten aan. Concurrenten zitten ook niet stil, dus moet je zorgen dat je hen voorblijft als je al goede posities hebt behaald.